Злодії вкрали гроші з рахунку клієнтки Приватбанку, збільшивши кредитний ліміт: як це сталося
У квітні 2023 року суддя Шевченківського районного суду Києва з’ясовував, чи добре постраждала зберігала свою банківську інформацію.
10 жовтня 2021 року о 18:44 жінка отримала повідомлення на телефон про блокування картки у ПриватБанку. Нібито хтось хотів вкрасти гроші з її рахунку.
Проте в цей день жінка не переказувала кошти, про що повідомила ПриватБанк за телефоном 3700. Загалом у неї було дві картки та з часом вона дізналася, що хтось без її згоди збільшив кредитний ліміт по одній з них до 120 тисяч гривень, а по іншій до 80 тисяч гривень.
В той же день, 10 жовтня, з її картки списали понад 108 тисяч гривень, а з іншої поцупили трохи більш як 28 тисяч. Через це жінка звернулася із заявою до Голосіївського управління поліції ГУНП в Києві. Наступного дня після крадіжки, 11 жовтня, було відкрито кримінальне провадження №12021100010002461.
Поки поліція шукала злочинців, жінка вирішила повернути вкрадені кошти через суд.
Що було у суді
Постраждала просила стягнути з ПриватБанку понад 331 тисячу гривень. З цієї суми понад 136 тисяч гривень склали вкрадені заощадження. Ще жінка розраховувала отримати інфляційні втрати, штраф та окремо 50 тисяч гривень компенсації моральної шкоди.
За словами власниці рахунків, вона не погоджувала списання коштів.
«СМС-повідомлення з 3D Secure на телефон (жінки) не надходило, а тому вона не несе відповідальності за здійснення платіжних операцій», – пояснювала жінка свої вимоги щодо повернення коштів.
Виявилося, що у період з 9 по 11 жовтня на одній з карток жінки не було власних коштів, проте було 120 тисяч кредитних гривень. Спочатку з цієї суми 10 жовтня о 17:46 зникло понад 24 тисячі гривень. Через дві хвилини переказали таку ж суму кошів. Так списували гроші до тих пір, поки на рахунку не стало -108 тисяч гривень.
На гарячу лінію ПриватБанку жінка звернулася через годину після того, як хтось списав з рахунку кошти. А до відділення вона прийшла наступного дня близько опівдні.
З другої картки гроші переказували у той же день майже у той же час. Проте там поцупили майже 28 тисяч гривень власних коштів та залишили трохи більше ніж 135 гривень.
Що вирішив суддя
Суддя зазначив, що розраховувати на повернення вкрадених коштів можна у тому разі, якщо доведено – власник рахунку тримав у таємниці дані по своїх картках та нікому про них не казав.
Проте у випадку з жінкою не було доведено, що перекази робила не вона або це відбувалося не з її відома. Також не було заяв щодо втрати банківських карток.
Підтвердити свою версію подій можна було б інформацією від поліції щодо розслідування.
«Проте ані копії заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення, ані витягу з Єдиного реєстру досудових розслідувань, які б підтверджували обставини вчинення шахрайських дій щодо (жінки) та заволодіння її коштами не надано», – зазначив суддя.
Більш того, у ПриватБанку підтвердили, що фінансові операції були начебто успішно підтверджені паролем, який направлявся жінці на її фінансовий номер телефону. І ніяких спростувань щодо цього не було.
Захисник постраждалої міг би отримати більше доказів, якби попросив витребувати інформацію щодо цих повідомлень, проте він цього нібито не зробив. Крім того, до звернення до суду жінка погасила кредитний ліміт та сплатила заборгованість, чим «фактично погодилась зі спірними операціями».
Тобто ситуація виглядала невиграшною для власниці рахунків, тому що у судді не було підтверджень її версії історії.
«Враховуючи, що операції з переказу спірних коштів були здійснені у мережі Інтернет з підтвердженням платежу 3D Secure, списання коштів з карткового рахунку відбулося за електронною ідентифікацією платіжного засобу і його користувача, то АТ КБ «ПриватБанк» не повинне нести відповідальність за дані операції», – вирішив суддя.
Тому у квітні 2023 року суддя Шевченківського районного суду Києва Андрій Осаулов вирішив, що гроші від ПриватБанку жінка не отримає. На момент підготовки матеріалу це рішення ще може бути оскаржене.
Інформатор писав, що шахраї вкрали гроші з рахунків у ПриватБанку після фіктивного повідомлення про грошову допомогу.